Wolne Gesty – Ula Sickle

Wolne gesty to wystawa choreograficzna, aktywowana przez grupę tancerzy przez pięć godzin każdego dnia otwarcia instytucji dla publiczności. Punktem wyjścia jest pytanie o to, jak ideologie wpisują się w nasze ciała i język. Dziełami sztuki nie są tu ciała performerów czy obiekty, ale wypowiadane teksty literackie, gesty i ruch.Pierwsza indywidualna wystawa Uli Sickle, kanadyjskiej artystki polskiego pochodzenia, prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski,konfrontuje się z problemem utraty indywidualnej i grupowej umiejętności skutecznego działania we współczesnych czasach.

Ula Sickle wywodzi się ze środowiska choreograficznego. Tworzy performanse i instalacje, prace na styku dyscyplin, w których bada popkulturę jako zjawisko globalne. Często wykracza poza kanon tańca współczesnego, wprowadzając elementy tańca ulicznego, kultury klubowej czy masowego koncertu. Współpracuje z DJami czy, jak w przypadku pracy Kinshasa Electric, sceną hiphopową w Kongu.

W ramach wystawy Wolne gesty przygląda się kapitalizmowi i neoliberalnej ideologii na intymnym poziomie ciała i języka. Według Giorgia Agambena utraciliśmy własne gesty i paradoksalnie pogrążamy się w obsesji na ich punkcie. Ich przejawem jest nie tylko kultura selfie, banki stockowych zdjęć czy opracowanie przez firmę Apple i opatentowanie sterowania komputerem za pomocą gestów. Kiedy ideologia staje się wszechobecna,wydaje się quasinaturalna. Co jest gestem sprzeciwu w systemie, który wchłania w siebie wszelkie opozycje?

W tytuł wystawy wpisana jest dwuznaczność związana ze sformułowaniem wolne gesty”, które może oznaczać wolność, jak i powolność. Jeżeli odnieść tytuł do powolności gestów, to być może da się w nim dostrzec taniec.

Wolne gesty to spotkanie choreografii, literatury i formatu wystawy.Artystka włącza do niej głosy pięciu pisarzy z różnych stron świata: Natalii FiedorczukCieślak (Polska), Amandeepa Sandhu (Indie), Jacoba Wrena (Kanada), Mi You (Chiny) i Anny Zett (Niemcy), zaproszonych do wprowadzenia własnej perspektywy i napisania krótkich opowiadań,z którymi pracują na wystawie performerzy. Teksty literackie poprzez subiektywne narracje pokazują, jak współczesne ideologie przenikają do życia codziennego poprzez nowe media czy kulturę wizualną. Pisarzy,artystkę, kuratorkę i performerów łączy perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach dziewięćdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego.

Wystawa jest realizowana w ramach rezydencji Uli Sickle w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz wpisuje się w cykl organizowanych przez tę instytucję projektów eksploatujących nowe formaty wystawiennicze, a w szczególności format wystawy performatywnej, oparty na działaniu na żywo.

  • Otwarcie wystawy
    • 02/03/2018, 19:00